Az akkumulátor, felületesen nézve, nagyon egyszerű: egy doboz, amelynek nincs mozgó alkatrésze. Berakja az ember a kocsiba, és elfeledkezhet róla. Néha mégis szembesül a jármű tulajdonosa az akkumulátor bonyolultságával, amikor éppen a látszólagos egyszerűség hozza zavarba, hiszen úgy tűnik, hogy nincs, ami elromolhat rajta. Ilyenkor csak rontják a helyzetet a közkézen forgó tévedések és féligazságok. Érdemes tehát áttekinteni néhány eshetőséget.


Nem indít

Azt, hogy élettartama vége felé jár az akkumulátor, abból venni észre, hogy gyengén forgatja a motort, különösen hidegben. Az akkumulátor fokozatos leromlását a belsejében, a lemezeken lejátszódó anyagveszteség és a pólusok oxidálódása okozza. Ezek apránként mennek végbe, sohasem hirtelen, de az eredmény meglepetésként jelentkezik: tegnap még beindult az autó, ma reggel pedig már nem! Ilyenkor, több éves használat után, átmenetileg segít a bikázás, de tartósan csak egy új akku beszerelése oldja meg a problémát.

Ha idő előtt hibásodik meg az akkumulátor, azt túltöltés és/vagy túl magas hőmérséklet okozhatja. Az előbbit kiszűri a generátor ellenőriztetése egy szakműhelyben, az utóbbin a jármű lehűtése segít. Nagy teljesítményű autók telezsúfolt motorházában nagyon meleg lehet!

Hasonló tünetet okoz, ha éppen ellenkezőleg, nem megfelelő mértékű a töltés. Akkor áll fenn ennek a veszélye, ha csak rövid utakat tesznek meg a kocsival, nincs ideje a generátornak utána tölteni a reggeli hidegindítással elhasznált energiát. Főképp télen történhet így, ha még ráadásul bekapcsolják a hátsó szélvédő és az ülés fűtését is. A megoldás egyszerű: lemondani e a komfort-berendezések használatáról, és időnként autópályán, országúton is menni a járművel, legalább fél órát. Már csak azért is, mert a mély kisütés, azaz teljes lemerítés hatására károsodnak az akkumulátor lemezei, megrövidül az élettartam, sőt, nagy hidegben, a lemerült akkumulátor szét is fagyhat (lásd alább)!

Ahogy az eddigiekből kiderült, az akkumulátor tartóssága nagymértékben függ az autó felszereltségétől és a tulajdonos közlekedési szokásaitól. A legveszélyeztetettebb a sok komfort-extrával felszerelt prémium autók akkumulátorja – némelyik berendezés akkor is fogyaszt áramot, ha áll a kocsi. Akinek ilyen autója van, tegyen meg rendszeresen hosszabb utakat, vagy használjon akkumulátor töltőt.

Kidomborodik, behorpad

A modern akkumulátorok fedelén nincs csavaros dugó, ahol ellenőrizni lehetne az elektrolitszintet, illetve utána lehetne tölteni desztillált vízzel: a ház teljesen zárt. A feltöltés és a kisülés közben viszont gázok keletkeznek, illetve tűnnek el a cellák belsejében, nyomásemelkedést, illetve nyomáscsökkenést okozva. Ennek hatására kidomborodhat vagy „beszívódhat” a cellák teteje. A jelenség normális, nem kell törődni vele, amíg nem válik nyilvánvalóan túlzottá. Ilyenkor gyanakodni lehet a levegőző szelep eltömődésére, vagy az akkumulátor túltöltésére. Ajánlatos szakszervizhez fordulni, akárcsak akkor, ha csak egy cella púposodik ki, vagy horpad be nagymértékben.

Nem vesz fel töltést

Egész éjjel töltöttük az akkumulátort, mégis gyengélkedik. Alighanem a szulfátosodás áldozata lett... Az akkumulátor lemezei között ólomszulfát kristályok keletkeznek, rövidzárlatot okozva. Ilyenkor az akkumulátort töltőre kapcsolva gyorsan nő a feszültség, mire a töltő úgy érzékeli, hogy teljesen fel van töltve, és automatikusan lekapcsol. A szulfátosodás végleg megpecsételi az akkumulátor sorsát. Enyhébb esetben hozhat átmeneti javulást a rendszeres töltés, de ez hosszadalmas tevékenység, és nem oldja meg a kérdést. Marad a csere.

Szivárog a sav

Az akkumulátor-elektrolit hígított kénsav. Ha kifolyik, súlyos károsodásokat okoz a környezetében, lemarja a fényezést, tönkretesz fém alkatrészeket, sokkal nagyobb kárt okozhat, mint amennyibe egy új akkumulátor kerülne.

Régimódi, csavaros celladugókkal ellátott akkumulátor esetében a túl magas elektrolitszint okozhat túlfolyást. Ne feledjük a szabályt: előbb elektromosan kell feltölteni az akkumulátort, és csak aztán beállítani a folyadékszintet! Ha pedig egy modern, zárt akkumulátor szivárog, akár a szellőzőnél, akár a pólusok tömítésénél, gyártási hibáról is szó lehet, meg kell mutatni a vásálás helyén vagy szakszervizben.

Megfagy az akkumulátor

Ha, állandó -20°C hőmérsékleten kisütünk egy akkumulátort, az csak körülbelül 50 százalékát adja le névleges kapacitásának, és teljesen lemerül, mielőtt annyira felhígulna benne az elektrolit, hogy megfagyhatna – ami csak -26°C-on következne be. Ezt úgy tekinthetjük, mint egy beépített automatikus védelmet, amely nagyon lecsökkenti az akkumulátor szétfagyásának, és ezáltal végleges pusztulásának esélyét.

Mégis befagyhat, ha teljesen lemerül, majd hosszabb ideig nagy hidegben marad, mint például télen, ha este hazaérve bekapcsolva felejtjük a világítást, és éjszakára kint hagyjuk a kocsit. A kellemetlen meglepetéstől megvéd ha van olyan jelzőberendezésünk, ami figyelmeztet a bekapcsolva maradt lámpára.

Akkumulátor robbanás

A feltöltött akkumulátor nagy mennyiségű energiát tárol, akárcsak például egy benzines kanna, és hasonlóan veszélyes is lehet. Ha valaki óvatlanul rövidzárlatot okoz úgy, hogy a motorházban matatva rátesz vagy ráejt egy szerszámot az akkumulátor pólusaira, óriási szikrázás és ívkisülés mellett akkora áram indul meg, hogy az akkumulátor lemezei deformálódnak, elektrolitja pedig gázzá alakulva szétveti a házat, szerteszét fröcskölve a megmaradt maró folyadékot. Súlyos személysérülés és anyagi kár lehet a következmény.  Régebbi, egyszerű autókon könnyű megelőzni az ilyesmit, csak le kell venni a sarut a szerelési műveletek előtt. Modern, elektronikus berendezéseket tartalmazó autón ez nem jó módszer, mert sok minden (óra, fedélzeti számítógép) lenullázódik, és elfelejti az adatokat, a külön akkumulátoros riasztó viszont beindulhat. Az ilyen autót érdemesebb szervizbe vinni probléma esetén.

Robbanást okozhat töltéskor az akkumulátorban keletkező oxigén és hidrogén, amelyek elegyét durranógáznak nevezik. A detonációt egy szikra is kiválthatja, ezért legyünk óvatosak az akkumulátor töltő kapcsainak felhelyezésekor és levételekor.

Végül, némiképp meglepő módon, akkor is felrobbanhat az akkumulátor, amikor ráadnak egy nagyobb terhelést, például indítóznak. Ezt az okozza, hogy az elhanyagolt akkumulátorban nagyon lecsökkent az elektrolit szint, ilyenkor a lemezek felső szintje szabadon marad, nem lepi el a folyadék és nagy áramkivétel esetén szikra ugrik át közöttük, begyújtva a durranógázt. Egy okkal több az akku lelkiismeretes karbantartására!

Korrózió

Hiába jó az akkumulátor, ha a pólusok és az akkusaruk korróziója akadályozza az áram átfolyását. Az érintkező felületeknek fém-tisztának kell lenniük. Háromféle korrózió fordul elő. A galvanikus korróziót a pólus és a saru kétféle fém-anyagának érintkezése idézi elő. Jele fehéres porszerű bevonat, illetve zöldes anyag megjelenése (ólom- és alumíniumoxid, illetve bronz saru esetén „grűnspan”). Ha már kialakult ilyen, drótkefével le kell tisztítani, majd a további korróziót ápolószer-permettel, illetve vazelines bekenéssel meg kell akadályozni. Ugyanez hatásos a másik fajta, légköri korrózió ellen, amelyet elősegít az akkuból távozó savas kigőzölgés. A harmadik fajta, elektrolitikus korróziót a folyadék kiszivárgása okozza, jellemzően akkor, ha gondatlanságból túl sok desztillált vizet töltöttek be. Helyes ápolással megelőzhető.