Start-stop és egyéb korszerű megoldások

Napjainkban az autófejlesztés fő iránya a fogyasztás és a környezetszennyezés mérséklése. Egyéb intézkedések mellett (áramvonalazás, kis gördülési ellenállású gumiabroncs alkalmazása, súlycsökkentés) mélyrehatóan átalakítják az elektromos rendszert. Egyre több segédberendezést (például hűtőventilátor, szervokormány-olajszivattyú, üzemanyag-szivattyú, vízpumpa) már nem közvetlenül a motor hajt, „ha kell, ha nem kell” alapon, hanem a tényleges igénynek megfelelően vezérelt külön villanymotor működtet. Ha forgalmi helyzet miatt kell megállni (dugó, piros lámpa, sorompó), a start-stop rendszer leállítja a motort, majd újraindítja, amint kinyomja a vezető a kuplungot, vagy (automata gépkocsiban) lelép a fékről. Mivel az összes elektromos berendezést az akkumulátor látja el energiával (a generátor csak az akkut tölti), el lehet képzelni, milyen nagy feladat hárul rá.

Az egyik varázsszó az generátormenedzselés: normál menetben, amikor a motor hajtja az autót, egyáltalán nem, vagy csak minimális mértékben tölti a generátor az akkumulátort, viszont maximális töltésre vált át gázelvételkor és fékezéskor. Ezáltal kevesebb benzin fogy, és alakul át kipufogógázzá, illetve hatásosabb lesz a motorfék, kíméljük az üzemi fékberendezést (tárcsák, betétek). Viszont nyilvánvalóan sokszor annyi motorindításra van szükség, és biztosítani kell a világítás, a rádió, a klímaberendezés, az elektromos szervokormány és sok egyéb működését az alatt is, míg áll az autó motorja.

Könnyen előfordulhat tehát, hogy jórészt lemerült akkumulátortól várjuk el a szinte észrevehetetlenül gyors, gyakran ismétlődő indítást, valamint azt, hogy nagyon rövid időtartamok alatt vegyen fel nagyon sok töltést. Túlzottan aggódni azért nem kell emiatt, mert az autó fedélzeti elektronikája folyamatosan figyeli az akkumulátor feszültségét, és ha az lecsökken egy kritikus érték alá, akkor felfüggeszti a start-stop üzemmódot – de annyit azért érdemes szem előtt tartani, hogy a korszerű, fejlett technikájú autókba a megfelelő akkumulátor való.

Az akkumulátorgyártók felkészültek arra a helyzetre, hogy rövidesen start-stop rendszerű lesz az új autók többsége. A S.I.S. Kft. a legnagyobb teljesítményű és legjobb költség-érték arányú típusokat forgalmazza, például a VARTA kínálatából, sőt ennél is többet nyújt: a VARTA Start-Stop Service Program (VSSP) jóvoltából modern diagnosztikai eszközökkel vizsgáljuk meg ügyfeleink autóját, hogy a pontosan megfelelő akkumulátor típust ajánlhassuk. Mindezt műszaki tanácsadással és kétéves mobilitási garanciával (autós segélyszolgálat) bástyázzuk körül.

VARTA® Start-Stop Plus akkumulátor

Az AGM technikájú  VARTA® Start-Stop Plus akkumulátor teljes mértékben megfelel a start-stop  rendszerű járművek igényeinek: nagy energiát képes tárolni, bírja a gyakori feltöltési-lemerítési ciklusokat. Gyorsan veszi fel és adja le a töltést, indítóképessége megbízható, akkor is, ha csekély a töltöttsége.

Az AGM az Absorbent Glass Mat (felitatott elektrolitú akkumulátor – AGM) rövidítése. Az ilyen akkumulátor kétszer annyi feltöltés-kisütés ciklust visel el, mint a közönséges, folyékony elektrolitú típusok, sőt a VARTA Professional Deep Cycle AGM nyolcszor annyit. Ez, a rezgés- és ütésálló házzal együtt,  természetesen hosszabb élettartamot, kedvezőbb ár-érték arányt is jelent. További előny, hogy ugyanakkora térfogaton (külső méreteken) belül nagyobb az akkumulátor kapacitása. Az akkumulátor nagy áramerősséget képes kibocsátani károsodás nélkül, ápolást egyáltalán nem igényel a szükség szerinti töltésen túlmenően, és jól tűri a gyorstöltést.